SISTEM PENGURUSAN MEJA BANTUAN (SPMB)

Ditulis pada .

Sistem Pengurusan Meja Bantuan merupakan produk baharu JPA dalam meningkatkan kecekapan dan ketelusan penyampaian perkhidmatan kerajaan dalam memberi kemudahan menguruskan aduan aplikasi ICT secara telus dan cekap. Antara kelebihan SPMB adalah:
 
a) Berkonsepkan Single Sign On (SSO) yang menggunakan ID HRMIS pengguna;
b) Pengurusan aduan atas talian secara end-to-end;
c) Responsif untuk semua jenis peralatan seperti komputer peribadi, komputer riba dan telefon bimbit;
d) Pemantauan aduan boleh dibuat pada setiap peringkat status tindakan;
e) Memberi peringatan kepada pengguna untuk tindakan susulan; dan
f) Pengawasan Key Performance Indicator (KPI) penyelesaian aduan yang lebih ketat.
3. Pelaksanaan penggunaan SPMB telah bermula secara rasminya pada 1 Jun 2018. Sehubungan itu, aduan melalui e-mel This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. tidak lagi diterima dan segala aduan perlu dibuat melalui SPMB sahaja. Manual Pengguna sistem ini boleh dimuat turun melalui pautan berikut :
a) Menu Manual Pengguna di dalam SPMB;
b) Portal HRMIS di bawah Menu Muat Turun; atau